fallback

„Соф кънект“: Искаме да създадем авиационен клъстер в София

Консорциумът очаква изборът му за концесионер на столичното летище да бъде потвърден от КЗК

08:20 | 03.10.19 г. 8

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Превръщането на летище София в аеропорт от световна класа с водеща позиция в региона. Това е амбициозната цел, която си поставя френско-германският консорциум „Соф кънект“, който през юли беше избран за концесионер на столичното летище за срок от 35 години. Планът предвижда то да заема централно място в клъстер, който ще включва и други дейности, допринасящи за икономическото развитие на София и на България като цяло, казва Щефан Верман, говорител на „Соф кънект“.

Консорциумът обединява френския фонд Meridiam, специализиран в развитието на инфраструктурни проекти, австрийската строителна компания Strabag и оператора на летището в Мюнхен – „Флугхафен Мюнхен“. Meridiam има дял от 99% в обединението, а Strabag притежава останалия 1%. Летището в Мюнхен не е акционер в консорциума, но има договор с българското министерство на транспорта, гарантиращ, че ще осигурява ресурси, ноу-хау и всичко необходимо за оперирането на летище София, обяснява Верман пред Investor.bg.

Според Гив Сардари, инвестиционен директор в Meridiam, заложените критерии при избора на концесионер не са задължавали летищния оператор да инвестира в консорциума. „Едно от изискванията за спечелване на концесията на летище София беше победителят да плати авансово на държавата минимум 281 млн. евро (550 млн. лв.) и да заделя част от приходите си за годишно концесионно възнаграждение. Подобен размер на авансовото плащане е огромен за повечето летищни оператори, затова те често обединяват усилията си с фондове като нашия, за да изпълнят критериите на концесионната процедура и да наберат финансиране. Такъв беше случаят и при някои от нашите конкуренти за концесията на летище София“, обяснява Сардари. Верман е категоричен, че няма риск летище Мюнхен да се оттегли след време от концесията на столичния аеропорт, защото това би означавало да наруши договора си с министерството на транспорта и така да навреди на високата си репутация в Германия и Европа. 

Изпълнител на планираните строителни дейности ще бъде австрийската компания Strabag, която е избрана от Meridiam заради големия й опит в строителния сектор включително в България. Компанията обаче имаше редица проблеми при изграждането на Терминал 2. „Възможно е при осъществяването на големи проекти някои от дейностите да се окажат предизвикателни, но това предоставя опит за по-добро изпълнение в бъдеще“, отбелязват представителите на Meridiam.

Френският фонд, който е създаден преди 15 години в Париж, изгражда, развива, финансира и оперира 71 инфраструктурни проекта в 23 страни в Европа, Северна Америка и Африка. Той управлява активи на стойност 7 млрд. евро и заедно с партньорите си е инвестирал в проектите над 55 млрд. евро. Един от най-големите му проекти е преустройството на централния терминал на летище „Ла Гуардия“ в Ню Йорк, което понастоящем обслужва 15 млн. пътници на година. Новият терминал ще включва 35 гейта, пешеходни мостове, нови магазини и ресторанти. Инвестицията в проекта е 63 млн. долара. Meridiam има също 25-годишна концесия за най-голямото летище в Йордания, „Кралица Алия“, и развива проект за летище в Мадагаскар.

Сред другите значими инфраструктурни проекти на фонда са високоскоростната железница Тур-Бордо във Франция на стойност 7,8 млрд. евро, магистрали в американските щати Тексас и Вирджиния на стойност съответно 2,6 и 3,5 млрд. долара, две магистрали в Германия на стойност 315 и 438 млн. евро.

Сред инвеститорите в европейската платформа на Meridiam са пенсионни фондове, застрахователни или инвестиционни компании и международни компании от Европа, Азия и САЩ. Консорциумът съобщи, че две трети от средствата ще бъдат осигурени с външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, а останалата една трета ще бъде обезпечена от собствени ресурси.

„Ние влизаме в даден проект много рано и работим дългосрочно. Не сме продали нито един от проектите, които развиваме, и не планираме да го направим. Обикновено оперираме инфраструктурни проекти между 25 и 50 години, като в почти всички правителствата и обществото са наш партньор. Това ще важи и за проекта за летище София“, казва Щефан Верман.

Нови маршрути – Близкия изток и Азия на фокус

Стратегията на Meridiam за развитието на столичното летище включва четири основни елемента – подобряване на преживяванията на пътниците, на първо време чрез преустройство на Терминал 1 и Терминал 2, стимулиране на растежа чрез привличане на нови авиокомпании и развиване на нови маршрути на кратки и дълги разстояния, обучение на служителите на летището в академията на летище Мюнхен и придържане към високи екологични стандарти.

Летище

Изглед от бъдещия Терминал 3 на летище София. Снимка: Meridiam

Засега представителите на Meridiam се въздържат да посочат конкретни нови дестинации, но според Гив Сардари един от районите, които подлежат на допълнително развитие, е Близкият изток. „В миналото България беше привлекателна за полети до региона, а сега други летища на Балканите се използват като хъбове за тези полети и смятаме, че можем да подобрим развитието в тази насока. Освен това България е разположена на кръстопът между Европа и Азия, така че можем да обмислим развитие на маршрути в тази посока“, отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:00 | 14.09.22 г.
fallback